En blogg om interiør ,hverdagen & livet :)

onsdag 2. februar 2011

En hel mnd uten røyk !! :)

Mens jeg skriver dette innlegget er det bare ti minutter igjen til jeg har vært røykfri i en hel mnd !!
Nå bruker jo jeg i gjennomsnitt over en time på hvert innlegg da hehe..
Så da har jeg nok vært en hel mnd uten røyk før innlegget er ferdig ;)

Denne første måneden har faktisk gått lettere enn jeg trodde..
Men jeg har hele tiden hatt det klart hva som er mine "mål" med denne røykeslutten.
Har også sagt at jeg kan "få lov" til å ta en røyk i lystig lag og når jeg er i ferie-modus.Men KUN da..
Mange vil nok si at dette er bare dumt,men slik gjør jeg det.
Ikke sikkert at jeg kommer til å gjøre det fordi da..
Men siden jeg tar meg en fest i gjennomsnitt fire ganger i året..Og storkoser meg på ferie så skal jeg kanskje gi meg selv lov til å røyke disse gangene da røyksuget vil være størst (jeg snakker av erfaring her..)

Røykeslutt handler i mitt hode om en ting - Du MÅ VILLE å slutte å røyke selv ! Dette er første bud etter min mening..Vil du ikke går det heller ikke.
Greit for slike som Mr.Handyman som er hva jeg kaller "Sosialrøykere"
Dette er mennesker som kan ta seg noen røyker i godt lag for så å ikke røyke på mange måneder...
Om han maser å gneller om at jeg skal slutte å røyke så preller det av meg så lett som ingenting.
Og jeg røyker en ekstra røyk - bare for å irritere ham...

Jeg måtte selv finne ut at jeg skulle/skal gjøre et realt forsøk denne gangen.
Ikke bare tjener tobakksindustrien STORE penger på oss røykere.
Det gjør også legemiddel industrien og Apotekene som tilbyr oss "hjelp" for å klare å slutte.
I dag får man både tabletter,plaster,tyggegummi,inhalatorer og mye mer som skal hjelpe oss på vei mot røykeslutt.
Mange av disse har bivirkninger som td Champix tabletter som du får hos din lege på resept.
De andre "hjelpemidlene" man får på apoteket inneholder også stoffer man kan bli avhengig av.
Ja det finnes faktisk personer som har blitt avhengig av Nikotintyggegummi !
En annen ting som irriterer meg grønn når det kommer til disse "produktene", er jo at de har kjempehøy pris!!!
Om man klarer å slutte etter den første pakka med tyggis/tabletter er det jo så..
Men mange klarer faktisk ikke det,og går derfor tilbake til røyken som blir et billigere alternativ..
Jeg ser ikke helt logikken i dette..
Hvorfor er prisene så høye på slike røykekutt remedier??
Vil ikke "hvem det nå er som styrer" at folk skal slutte å røyke?!
Jeg har selv fått to resepter på Champix røykesluttabletter.
Men etter å ha hørt/lest om bivirkningene disse har, har jeg bestemt meg for at jeg skal klare dette UTEN å putte kroppen min full av kjemisk fremstilte preparater, som nikotin tyggegummi og tabletter som skal fjerne røyksuget..
Til nå så tar jeg meg innimellom en "damesnus" av merket Mocca når abstinensen er størst..
( Snus er heller ikke bra da,så var det sagt!)
Men det lille jeg har brukt til nå har holdt meg unna røyken..
En pakke koster 46 kroner og varer 14 dager.
Da kaster jeg de siste snusene i pakka som har blitt knusktørre for lenge siden..

Guttene spurte ofte : Når skal du slutte å røyke mamma? Det er farlig det !...
Da jeg virkelig tenkte på at jeg brukte ca 30000 kroner i året på noe som kunne gi meg sykdommer som KOLS og KREFT ble jeg rett å slett lei meg....
Og tenk på alt jeg kan bruke de pengene på om de ikke går opp i røyk !!
Håper og tror jeg skal klare det på min måte :)

Nå er jeg godt i gang med røykeslutten og hopper i samme slengen på bølgen for å få en sunnere kropp og bedre matvaner.Har satt meg et første delmål på 10 kg som skal være borte før sommerferien.
Alt mer enn 10 kg og før den satte dato er en bonus :)
For alle har vel hørt at man legger MASSE på seg av å slutte å røyke?
Så i kveld kosa jeg meg de 4,3 kilometrene det er  "rundt bygda mi" med god musikk på øret.
I dag ble det ny rekord for meg med 25 minutter :))
Belønningen ble god samvittighet og dette til kveldskos : 

Men nå er det snart natta...
Etter å igjen ha brukt over en time på et blogg innlegg igjen hehe...

CIAO :))

1 kommentar:

  1. Så flink du er Unn-Hege :-) Dette klarer du, for du har bestemt deg mentalt. Som du skriver; du blir avhengig av plaster, tyggis etc. Og tabletter med bivirkninger er jo noe dritt.

    Lykke til videre!

    SvarSlett